معرفی انواع قرادادهای معامله ملک توسط کارشناس دادگستری رشته ی راه و ساختمان

هنگام معامله ملک باید به نوع برگه ی مورد معامله دقت کرد. این که ساختمان مورد نظر دارای سند رسمی و معتبر است یا ساختمان قولنامه ای ست و بر اساس قراردادهای توافقی تحت عنوان قولنامه معامله انجام می شود.درین زمینه توجه به چند نکته ضروری است.

1- ساختمان هایی که  دارای سند مالکیت هستند دارای قیمت و ارزش بیشتری هستند. وجود قولنامه به خودی خود از قیمت ملک می کاهد و سبب می شود ساختمان ارزان تر از قیمت واقعی خود معامله شود.

2- در معاملات قولنامه ای خریدار باید دقت و احتیاط بیشتری به خرج دهد، قولنامه از نظر اعتبار قانونی یک مرتبه پایین از سند است و دیده شده است افراد سودجود ملک واحد را با قولنامه های مختلف به افراد متعدد فروخته اند. بنابراین اگر چه معامله ی املاک قولنامه ای سالم، قانونی و بدون اشکال است اما در انجام مراحل آن باید با دقت و وسواس بیشتری عمل شود.

3- از انجام معامله به صورت قراردادهای خصوصی بین دو نفر و بدون ثبت و ضبط در بنگاه های معاملاتی باید پرهیز کرد. وجود شاهد و ناظر در انواع معاملات ملکی از مواردی است که به اعتبار کار می افزاید و در بسیاری موارد جلوی کلاهبرداری های احتمالی را می گیرد.

علاوه بر این که خریدار باید به سند یا قولنامه ای بودن قرداد توجه کند موارد دیگری نیز وجود دارد که هنگام معامله ملک درباره ی سند آن باید مورد توجه قرار گیرد.

1- املاکی که سند وقفی دارند و صاحب ملک، آن را به امور وقفی و خیریه اختصاص داده است ، باید جهت خرید و فروش آن و سلامت قانونی ، پیش از معامله باید تحقیقات لازم را انجام داد و سپس در صورت عدم اشکال قانونی  به معامله مبادرت کرد.

2- هنگام معامله ی املاک  مشاع یا  ساختمان هایی که سند تعاونی  و گروهی دارند ، باید دقت کرد و از قوانین حاکم بر آن تعاونی یا ساختمان مطلع  و آگاه بود. به عنوان مثال  ممکن است در قوانین مورد توافق ساختمان های تعاونی حق خرید و فروش ساختمان به صورت توافقی به یک یا چند نفر مشخص واگذار شده باشد، درین صورت معامله ی آن ملک با سایر اعضای تعاونی وجاهت قانونی ندارد.

3- هنگام معامله ی  املاکی که در انحصار وراثت هستند باید دقت کرد تا بعد از انجام مراحل انحصار وراثت اقدام به معامله کرد. املاکی که دارای این مشخصه هستند معامله  بدون رضایت تمام اعضایی که از ملک منفعت می برند غیرقانونی ست و در صورت انجام معامله و نارضایتی و شکایت سایر اعضا معامله کان لم یکن تلقی می شود ، پس برای جلوگیری از بروز موارد ضرر و زیان،  علاوه بر این که ملک باید   مورد دلخواه و پسند  خریدار باشد بررسی سند از هر لحاظ جهت  یک معامله ی سالم و بی ایراد توصیه می شود. عدم بررسی های لازم در ابتدای امر معامله ممکن است علاوه بر اتلاف وقت و انرژی سبب ضررو زیان جبران ناپذیر برای طرفین معامله شود.

در صورت نیاز به مشاوره ، حل اختلاف و پیگیری در زمینه ارزشگذاری انواع ساختمان، انواع معاملات ساختمانی و علت و تعیین میزان خسارت می توانید با کارشناسان دادگستری رشته ی راه و ساختمان تماس بگیرید.

کارشناس رسمی دادگستری
کارشناس رسمی دادگستری
کارشناس رسمی دادگستری