محاسبه و مطالبه خسارت وارده بر ساختمان با کمک کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان

خسارت به ساختمان و تاسیسات ساختمانی در سطح گسترده‌ای صورت می‌گیرد. سالانه به دلیل انفجار‌های مختلف، نشت گاز، گودبرداری، زلزله و سایر بلایایی طبیعی مانند سیل و غیره خسارت زیادی به ساختمان‌ها وارد می‌شود. به دلایل مختلفی باید میزان دقیق خسارت وارده بر این ساختمان‌ها محاسبه شود. برای مثال افرادی زیادی که منازل آن‌ها به دلیل سیل دچار خسارت شده است اقدام به دریافت وام می‌کنند به همین دلیل باید اطلاعات موثقی در خصوص میزان خسارت وارده جهت دریافت وام جمع آوری و به شکل مستنداتی ارائه دهند. کارشناس رسمی دادگستری ما در حوزه‌ راه و ساختمان به برآورد این میزان خسارت در موارد مختلف می‌پردازند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نحوه مطالبه و محاسبه خسارت وارده بر ساختمان چیست؟

در مواردی چون گودبرداری‌ها، خاک برداری و و مواردی از این قبیل به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و یا فرسوده بودن بافت‌های مجاور ممکن است خساراتی به ساختمان‌ها وارد شود. برای مثال سالانه در بسیاری از مناطق تهران شاهد ریزش ساختمان‌های مختلف بر اثر گوبرداری و یا بروز ترک‌های ساختمانی در دیوار‌ه‌ها می‌شویم از همین رو ممکن است بین افراد مختلف اختلافاتی در خصوص خسارت وارده بر ساختمان‌ها ایجاد شود به همین دلیل قبل از انجام هر امری معمولا میزان خسارت وارده را مطالبه می‌کنند و با گزارش‌های موجود از آن ارزیابی اقدام به مطالبه خسارت می‌شود. این مطالبه منوط به کارشناسی ملک است.

و یا در مورادی دیگر ممکن است به دلیل تعمیرات و یا نصب و یا نوسازی خسارتی به ساختمان‌ها وارد شده باشد که باز هم با تایید کارشناس گزارش او می‌توان نسبت به مطالبه خسارت اقدام نمود. از آن جا که گاها محاسبه خسارت ساختمان بر مبنای سلائق رقم می‌خورد و استدلال معتبری در آن خصوص وجود ندارد حتما باید گزارش کارشناس را با جزئیات در خصوص میزان خسارت و هزینه بازسازی تهیه نمود.

از سوی دیگر همواره خطراطی چون نشت گاز و آتش سوزی باعث خسارت زیادی به ساختمان‌ها می‌شود به همین دلیل هم در صورتی که نوسانات برقی دلیل حادثه بوده باشد و یا ساختمان مورد نظر بیمه بوده باشد حتما باید گزارشی در خصوص میزان خسارت به بیمه ارائه شود. از این رو در صورت بروز اختلاف با شرکت‌های بیمه نیز می‌توان امیدوار بود که با گزارش معتبر کارشناس رسمی دادگستری قضات رای منصفانه‌ای در خصوص اختلاف صادر خواهند کرد.

محاسبه خسارت ساختمان

منظور از خسارت ساختمان می‌تواند موارد زیادی را شامل شود. گاها خسارت وارده تنها بر تاسیسات ساختمانی است که کارشناس تاسیسات ساختمانی ما در این حوزه اظهار نظر می‌کند و گاها خسارت ممکن است بر دارائی‌ها و وسایل خانگی باشد که در صورت کارشناسان مجرب لوازم خانگی اظهار نظر خواهند داشت اما از آن جا که گاها خسارت اصلی به خود ساختمان است و هزینه‌های جانبی را هم دارد کارشناسان راه و ساختمان با توجه به گزارشاتی که در این خصوص وجود دارد اقدام به تعیین خسارت ساختمانی می‌نمایند. خسارت بر درب و پنجره، خسارت به تزئینات داخلی ساختمان، از بین رفتن بخشی از ساختمان، از بین رفتن گچ کاری، کاهش مقاومت سازه و مواردی از این قبیل معمولا در خسارت‌ها مورد توجه هستند.

در مواردی که به دلیل گودبرداری و یا خاکبرداری خسارتی وارد می‌شود معمولا یا کل سازه و یا بخشی از آن فرو می‌ریزد و یا ترک‌های در ساختمان ایجاد می‌شود. این ترک‌ها بر خلاف تصورات موجود خطری بالقوه هستند که هر آن ممکن است باعث ریزش ساختمان شوند. تشخیص ترک ساختمانی هم چندان آسان نیست و با توجه به الگو هایی صورت خواهد گرفت.

در صورتی که به دلایل فوق به ساختمان شما خسارتی وارد شد است و یا مدعای در خصوص خسارت شما به ساختمانی مطرح است می‌توانید از کارشناسان ما جهت ارزیابی ملک و تعیین خسارت ساختمانی استفاده نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

کارشناس رسمی دادگستری
کارشناس رسمی دادگستری
کارشناس رسمی دادگستری