معرفی شاخص های ارزش گذاری آپارتمان ها توسط کارشناس دادگستری رشته راه و ساختمان

 در ارزشگذاری آپارتمان ها موارد مختلفی دخیل هستند که اختصارا به معرفی هر یک می پردازیم.

1- محل جغرافیایی که آپارتمان در آن ساخته شده است از پارامترهای تعیین ارزش و قیمت گذاری  آپارتمان هاست. آیا آپارتمان در محل خیابان  و معبر ها و محله های اصلی شهری ساخته شده است یا در شهرک های خارج از شهر ؟ مسلما آپارتمان هایی که در مناطق دورتر از شهر ساخته شده اند از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

2-اینکه آپارتمان ها به صورت چند واحدی هستند یا بخشی از یک مجتمع به حساب می ایند؟ آپارتمان های  که داخل مجتمع های پر تراکم قرار دارند نسبت به آپارتمان های یک دستگاهه قیمت پایین تری دارند. تعداد طبقات نیز در تعیین قیمت آپارتمان نقش دارند.

3- وجود بالکن و تعداد و مساحت بالکن در آپارتمان نیز از عوامل موثر در تعیین قیمت و ارزشگذاری آپارتمان هاست.

4-  از موارد موثر دیگر در ارزشگذاری آپارتمان منطقه ی فرهنگی و اجتماعی ست که آپارتمان در آن بنا نهاده شده است. ممکن است یک آپارتمان در منطقه ی بالادستی شهر حتی با امکانات کمتر قیمتی بیشتری از آپارتمان های فول امکانات اما در مناطق پایین شهری داشته باشند.

5- نوساز یا قدیمی ساز بودن آپارتمان نیز از موارد موثر در ارزشگذاری آن است. در  آپارتمان های قدیم ساز بررسی وجود فاضلاب شهری یا دسترسی به سیستم گرمایشی مرکزی(پکیج) لازم است. چرا که معمولا آپارتمان های قدیم ساز از این امتیازات برخوردار نیستند و صاحبان آن ها برای مرمت و تامین امکانات جدید اقدام کنند.

6- وجود امکاناتی چون پارکت، کمد دیواری، سقف کاذب ... و تمام امکانات رفاهی که سبب می شود آپارتمان به موقعیت دلخواهی برای خریدار تبدیل شود می تواند از عوامل ارزش افزا در آپارتمان ها می شود.

7-  وجود پارکینگ، انباری، آسانسور و حیاط مشاع نیز از عوامل ارزشگذار آپارتمان هامحسوب می شود. همچنین نمای  آپارتمان ها و مصالح استفاده شده در آن ها و چشم انداز اطراف آپارتمان ها  نیز می توانند از وجوه برتری آن نسبت به بقیه  به حساب بیاید.

 

8-  ملاحظه ی طبقات بالایی و طبقات پایینی و تعداد طبقات موجود در یک آپارتمان  نیز در تعیین قیمت موثر است. معمولا طبقه ی بالای هر آپارتمان به خاطر نزدیکی به موتور خانه ی آسانسور و سروصدای آن و طبقه ی اول به خاطر ازدحام و رفت و آمد از قیمت پایین تری برخودار هستند.

9- علاوه بر مواردی که گذشت، توجه به این نکته ضروری ست که در معاملات آپارتمان نیز مانند سایر املاک باید بازار عرضه و تقاضا را در نظر داشت.در مناطقی که تقاضای خرید آپارتمان بیشتر باشد به التبع قیمت آپارتمان بیشتر از مناطقی است که بازار خرید و فروش آپارتمان چندان رونقی ندارد.افرادی که قصد سرمایه گذاری در زمینه ی آپارتمان یا انبوه سازی آن را دارند به صورت مداوم باید وضعیت بازار را رصد کنند و در موقعیت مکانی و زمانی مناسب اقدام به سرمایه گذاری درین زمینه کنند.

در صورت نیاز به مشاوره ، حل اختلاف و پیگیری در زمینه ارزشگذاری انواع ساختمان، انواع معاملات ساختمانی و علت و تعیین میزان خسارت می توانید با کارشناسان دادگستری رشته ی راه و ساختمان تماس بگیرید.

کارشناس رسمی دادگستری
کارشناس رسمی دادگستری
کارشناس رسمی دادگستری